Agencja SEM / SEO SEMPIRE

Marketing w internecie - wszystko co powinieneś wiedzieć na start - czym jest, elementy, korzyści, czy warto?

Codziennie z internetu korzysta niemal każdy człowiek. Dziś internet jest pierwszym miejscem, gdzie ludzie poszukują informacji na wszelkie możliwe tematy, a także informacji o różnych istniejących firmach i instytucjach. Swoją stronę internetową ma niemal każda firma. Wszyscy prowadzący własną działalność widzą w internecie możliwość dotarcia do ogromnej ilości ludzi, a zarazem potencjalnych klientów. Nie jest to jednak takie proste, o czym każdy na początku się przekonuje. W internecie również potrzebna jest promocja. Wbrew pozorom internauci są trudniejszymi klientami do przyciągnięcia, a konkurencja jest ogromna. Trzeba wiedzieć jak poprowadzić działania promocyjne, by przyciągnąć odbiorców do siebie. Ty też założyłeś właśnie stronę internetową lub blog i zostałeś zbombardowany pojęciami, które nic ci nie mówią? Nie martw się. Poniższe informacje mogą ci pomóc!

Czym jest marketing internetowy

Zanim zacznie się przygodę z marketingiem internetowym, trzeba wiedzieć, co to w ogóle jest marketing. Jest to proces społeczny, umożliwiający swobodną wymianę oraz oferowanie produktów i usług posiadających jakąś wartość. To przede wszystkim przemyślana strategia, której działania mają na celu dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów. Wiele narzędzi, jakie wykorzystuje marketing, pozwala na zyskanie zainteresowania danym produktem czy usługą, a w konsekwencji ich zakup przez klientów i zwiększenie zysków.

Marketing internetowy czyli e-marketing to ogół działań mających na celu promocję produktu lub usługi z wykorzystaniem internetu.

Cechy e-marketingu – e-marketing a marketing tradycyjny

Podstawą marketingu internetowego są relacje. Wszystkie działania właścicieli firm i stron internetowych dążą do tworzenia między kreowaną przez siebie marką, a odbiorcą. Rola odbiorcy jest tu zdecydowanie większa niż w marketingu tradycyjnym. Nie jest to już bierny konsument informacji z reklam, ale realna osoba, która ma prawo do wyrażania swoich opinii i komunikowania potrzeb. Dlatego właśnie w e-marketingu kładzie się duży nacisk na personalizację i interdyscyplinarność. Sukces jest możliwy dzięki wykorzystywaniu możliwości sieci i reakcji na zmieniające się trendy. W marketingu internetowym toczy się walka o skutki długotrwałe.

Jakie są różnice między e-marketingiem a marketingiem tradycyjnym? W tradycyjnym marketingu kontakt jest jednostronny, a wiedza firmy o kliencie niewielka. Ograniczona jest personalizacja komunikatu, a także czas i zasięg działania. Przy mało elastycznej i pośredniej kontroli, firmy ponoszą stosunkowo duże koszty. E-marketing zaś daje możliwość wymiany informacji z klientem, a analityka internetowa oraz badanie zachowań powoduje, że wiedza o kliencie jest naprawdę duża. E-marketing daje możliwość precyzyjnej personalizacji komunikatów. Działania trwają cały czas – przez całą dobę i wszędzie – na całym świecie! E-marketing charakteryzuje też duża elastyczność działań i kontrola nad nimi. Każdego interesuje też to, by generować zyski przy jak najmniejszych kosztach. Marketing internetowy pozwala na maksymalną ich optymalizację.

Elementy e-marketingu

Jakie działania można podejmować, by wykorzystać jak najlepiej możliwości internetu? Oto przykłady:

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron to działanie, którego celem jest pojawianie się strony internetowej jak najwyżej w wyszukiwarkach na konkretne fazy kluczowe. Jednak wymaga to szeregu działań mających na celu optymalizację strony pod względem jej zawartości oraz parametrów technicznych, a także pozyskiwania dla niej wartościowych linków z zewnątrz. Jest to bardzo złożony proces i długo też trwa, bo wymaga ciągłej analizy aktualnych trendów panujących w wyszukiwarkach.

E-mail marketing

Ten rodzaj e-marketingu wykształcił się najwcześniej. Poczta elektroniczna była jednym z pierwszych sposobów w jaki można było się komunikować przez internet. Za pomocą maili wysyłane są newslettery czy reklamy. Daje to bardzo dużą możliwość personalizacji komunikatów.

Content

To wszelkie treści publikowane na stronach internetowych, profilach na portalach społecznościowych, itp. Strategia marketingu treści to np. tworzenie atrakcyjnych opisów produktów, przygotowywanie artykułów blogowych, tworzenie treści zachęcających i polecających produkty czy usługi.

Google AdWords czyli reklama w internecie

Ta forma marketingu pozwala na pojawianie się strony w wynikach wyszukiwania pod wybranymi słowami kluczowymi w miejscach przeznaczonych na reklamy. Samemu ustala się ile jest się w stanie zapłacić za kliknięcie w reklamę. Taka reklama może pojawiać się również w sieci reklamowej Google, a to jest wiele witryn o różnorodnej tematyce. Takie kampanie reklamowe umożliwiają całkowitą kontrolę nad kosztami i mają bardzo duży zasięg działania.

Facebook

Która firma dzisiaj nie ma strony na Facebooku? Portal społecznościowy zapewnia szybki kontakt z potencjalnymi klientami, a także pozwala promować oferty za pomocą reklam Facebook Ads.

Są jeszcze inne rodzaje działań e-marketingowych, na przykład reklamy banerowe, czyli możliwość wykorzystania elementów graficznych, które przekierowują na daną stronę czy marketing wirusowy, czyli rozpowszechnianie informacji przez samych internautów. Można publikować na różnych stronach artykuły czy linki sponsorowane, jak i wykorzystać kanał You Tube do przekazów video. Instagram czy Twitter umożliwiają tworzenie materiałów oznaczanych tzw. hashtagami. Jest to atrakcyjne dla użytkowników i treści takie są udostępniane przez użytkowników dalej w formie marketingu wirusowego.

Korzyści e-marketingu

Działania podejmowane w ramach marketingu internetowego przynoszą szereg korzyści. Oto co daje marketing internetowy, w pigułce:

  • docieranie do wielu klientów;
  • interaktywność oraz interdyscyplinarność;
  • kreowanie wizerunku firmy;
  • dopasowywanie działań do określonej grupy odbiorców;
  • automatyzacja działań;
  • personalizacja komunikatów;
  • analityka internetowa czyli pozyskiwanie informacji o klientach za pomocą narzędzia Google Analytics;
  • maksymalna optymalizacja kosztów;
  • docieranie do odbiorców cały czas i na całym świecie.
  • Oczywiście zyski

Na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, że marketing internetowy jest bardzo wymagający. Skuteczna kampania marketingowa obejmuje wiele kanałów dotarcia do odbiorców i dąży do tego, by być z nimi w stałym kontakcie. Tutaj nie wystawiasz oferty i czekasz aż ktoś się zainteresuje i ją sprawdzi. Strona internetowa to tylko element całego złożonego procesu. Trzeba komunikować się z ludźmi, rozmawiać, pokazać swoje zalety, mocne strony, zaprezentować się jak najlepiej, pokazując, że zależy ci na klientach. Możliwości jest bardzo dużo.

Marketing internetowy daje mnóstwo możliwości do oferowania i sprzedaży swoich produktów i usług. Jeśli podejdzie się profesjonalnie do zadania to można osiągnąć naprawdę duże zyski. Nie znasz się na tym i obawiasz się, że brakuje ci umiejętności korzystania z e-marketingu? Spokojnie, wcale nie musisz robić tego sam. Możesz zatrudnić agencję marketingową lub nawiązać współpracę z osobą, która się na tym zna. Sam ten artykuł daje już sporo wiedzy, a w internecie dostępne są szkolenia z marketingu internetowego. Wymienione wyżej korzyści powinny każdego zachęcić do spróbowania swoich sił w e-marketingu. Nie masz nic do stracenia, możesz tylko zyskać.

Źródło: https://www.sempire.pl/marketing-internetowy/

Agencja SEM / SEO SEMPIRE
Tel.: +48613332211
Dąbrowskiego 77A
60-529 Poznań
wielkopolskie